2007 Seminar: Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage
The second DOCAM seminar, Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage, was held at the Centre for Research and Documentation (CR+D) of the Daniel Langlois Foundation and at the Université du Québec à Montréal (UQAM) from January 9 to April 17, 2007. The seminar was instructed by Sylvie Lacerte, coordinator of the DOCAM research alliance and was also developed by Louise Poissant, Dean of the Faculty of Arts (UQAM) and president of the DOCAM Pedagogical Committee (2007):
• Course description & readings
• Video presentations from guest speakers
• Student essays
Please note that the course description & readings, and the presentations from guest speakers are only available in French, since the Seminar was taught at UQAM.
Curriculum du cours / Course description
« Documentation et conservation du patrimoine des arts médiatiques »
Université du Québec à Montréal – FAM 900A
Titulaire du séminaire / Seminar instructor : Sylvie Lacerte (UQAM)
Auxiliare du cours / Course Assistant : Véronique Grenier (UQAM)
« Historique du mariage art et technologies et l’utilisation des documents d’archives. Deux cas de figure : Experiments in Art and Technology et le fonds Sonia Sheridan »
![]() |
February 6, 2007Sylvie Lacerte, instructor and DOCAM coordinator Vincent Bonin, archivist at the Daniel Langlois Foundation
* Please note that this presentation is in French |
Sylvie Lacerte © DOCAM 2007 |
« La collaboration artiste et technologue et l’usage du code Open Source dans la création d’une œuvre numérique »
![]() |
February 20, 2007Alexandre Castonguay, artist Mathieu Bouchard, programmer
* Please note that this presentation is in French |
Alexandre Castonguay © DOCAM 2007 |
« L’holographie et l’art réseau »
![]() |
March 27, 2007Marie-Christiane Mathieu, artist, researcher, Studio XX manager
* Please note that this presentation is in French |
Marie-Christiane Mathieu © DOCAM 2007 |
Student essays
The texts assembled here reflect a sampling of the issues discussed in the DOCAM Winter 2007 graduate seminar, “Documentation and Conservation of Media Artworks,” offered by Dr. Sylvie Lacerte and UQAM.
« Étude de cas : Body Movies Relational Architecture No.6 par Raphael Lozano-Hemmer » par Catherine Fortin
Cette étude de cas portant sur l’installation Body Movies Relational Architecture no.6 de Rafael Lozano-Hemmer met en perspective les problèmes de documentation et de conservation des arts médiatiques. En effet, elle diffère des cas d’oeuvres appartenant à des musées puisque cette oeuvre est une installation éphémère, nécessitant la participation d’un public et appartenant encore à l’artiste. Néanmoins, cette problématique soulève de nombreux questionnements auxquels nous tenterons de répondre.
« Les différentes versions de Machine for Taking Time de David Rokeby » par Ariane Noël de Tilly
En 2001, l’artiste canadien David Rokeby a reçu une commande des Oakville Galleries pour réaliser une oeuvre qui établirait un rapport avec le jardin adjacent à l’un des pavillons des galeries. L’artiste a alors créé une oeuvre in situ, Machine for Taking Time. Au printemps 2006, le commissaire Peter Ride a emprunté un fragment de cette oeuvre pour la présenter dans l’exposition Timeless – Time, Landscape and New Media.